Berättelsen om en försvunnen brygga och dess uppståndelse

Hösten 2023 blev dramatisk för båtklubbens brygga och båt. Stora delar av bryggan inklusive stenkistor förstördes i en av höstens stormar. En bryggsektion var borta men återfanns senare i den närliggande vassen. Den befriades från alla gångbrädor och tjudrades fast för senare bearbetning.

Klubbens båt med motor fastnade i bryggan och varken båt eller motor gick att rädda. Båten med motor kunde dock med hjälp av man- och motorkraft bogseras över viken till bastubryggan där den med mycket möda och stort besvär kunde halas upp på land.

Det visade sig att båten hade stora skador i både för och akter. Den var bara att skrota liksom motorn. Ny båt och motor införskaffades och betalades med ersättningen från försäkringen.

Ett arbetslag för planering och genomförande av bryggans renovering, eller snarare bryggans restaurering, organiserades under ledning av bryggansvariga.

Under våren 2024 påbörjades också detta arbete vilket bland annat innebar införskaffande av stenar, inköp av byggtimmer och gängstänger till stenkistorna samt virke till bryggbrädor, byggande och montering av tre nya stenkistor samt själva bryggan.

För att få en överblick och för att de nya stenkistorna skulle passa både bryggan och de gamla stenkistorna byggdes de först på land.

Därefter nedmonterades de, forslades ut på bryggan, byggdes varvvis upp igen, sjösattes och fylldes med sten både från de raserade stenkistorna och nya hämtade stenar till lagom bryggnivå. Justering av bryggnivå genomfördes genom en riskabel manöver innebärande lyft av gamla bryggan till rätt nivå med hjälp av domkrafter.

Bryggan fick balkar och gångbrädor allt eftersom de nya stenkistorna var på plats. För detta ändamål användes både befintliga och nya balkar, gamla och nya bryggbrädor.

Efter många arbetstimmar och lagom till årets sjösättning samt badsäsong var bryggan redo för både båtar och badgäster.